Marketing vs branding

10 augustus, 2018

Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het.

Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via verschillende kanalen en momenten vertelt wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. En misschien wel dat ze beter zijn dan je concurrent.

Branding is wat aan je marketing voorafgaat. Weten wie je als organisatie bent en dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

Je vertelt je drijfveren, je waarden en persoonlijke eigenschappen. “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur”.

Merkbeleving komt natuurlijk ook door marketing. De uitingen die je tactisch gebruikt, wil je laten aansluiten bij wie je bent. Dat geldt dan ook voor je logo, kleuren, fotografie en tone of voice. Dit zijn onderdelen waar de tactiek de strategie ontmoet en ondersteunt. Hiermee maak je het merk ook zichtbaar en tastbaar. Je branding geeft je immers de richtlijnen voor wat je gaat vertellen, hoe en op welke manier in je marketingactiviteiten. 

Je wilt dat op alle punten waar je organisatie anderen raakt, het merk ervaren wordt. Ook al is er op dat moment geen product of dienst gekocht. Je wilt dat de ander iets meekrijgt van wie je als organisatie bent. Of dat nou bewust of onbewust is.

Je merk definiëren is zo belangrijk. Als je weet wie je bent, kun je beoordelen of je marketing klopt bij wie je bent en wat je wilt uitstralen.

Dit moet je absoluut doen!

Dit moet je absoluut doen 28 september, 2020Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer...

Onze Next Young Talent

Onze Next Young Talent! 15 september, 2020 Sinds een week hebben we een sportfanaat in het team. Hij loopt elke dag binnen in z’n sportjack, nog net de voetbal niet onder de arm. Na het werk is dat het eerste wat hij gaat doen. Even lekker een balletje trappen… Wij...

Uit het oog

Uit het oog, uit het hart 20 augustus, 2020 Is investeren in marketing nu slim De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal...

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...