
Marketing vs branding
10 augustus, 2018
Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het.
Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via verschillende kanalen en momenten vertelt wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. En misschien wel dat ze beter zijn dan je concurrent.
Branding is wat aan je marketing voorafgaat. Weten wie je als organisatie bent en dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.
Je vertelt je drijfveren, je waarden en persoonlijke eigenschappen. “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur”.
Merkbeleving komt natuurlijk ook door marketing. De uitingen die je tactisch gebruikt, wil je laten aansluiten bij wie je bent. Dat geldt dan ook voor je logo, kleuren, fotografie en tone of voice. Dit zijn onderdelen waar de tactiek de strategie ontmoet en ondersteunt. Hiermee maak je het merk ook zichtbaar en tastbaar. Je branding geeft je immers de richtlijnen voor wat je gaat vertellen, hoe en op welke manier in je marketingactiviteiten.
Je wilt dat op alle punten waar je organisatie anderen raakt, het merk ervaren wordt. Ook al is er op dat moment geen product of dienst gekocht. Je wilt dat de ander iets meekrijgt van wie je als organisatie bent. Of dat nou bewust of onbewust is.
Je merk definiëren is zo belangrijk. Als je weet wie je bent, kun je beoordelen of je marketing klopt bij wie je bent en wat je wilt uitstralen.
