Marketing vs branding

10 augustus, 2018

Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het.

Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via verschillende kanalen en momenten vertelt wat je producten en/of diensten zijn en dat ze fantastisch zijn of een specifiek probleem oplossen. En misschien wel dat ze beter zijn dan je concurrent.

Branding is wat aan je marketing voorafgaat. Weten wie je als organisatie bent en dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.

Je vertelt je drijfveren, je waarden en persoonlijke eigenschappen. “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik erin sta. Als dit jou aanspreekt, voel je je verbonden met mij, koop je mijn producten en/of diensten, wil je graag bij me werken en wordt je mijn ambassadeur”.

Merkbeleving komt natuurlijk ook door marketing. De uitingen die je tactisch gebruikt, wil je laten aansluiten bij wie je bent. Dat geldt dan ook voor je logo, kleuren, fotografie en tone of voice. Dit zijn onderdelen waar de tactiek de strategie ontmoet en ondersteunt. Hiermee maak je het merk ook zichtbaar en tastbaar. Je branding geeft je immers de richtlijnen voor wat je gaat vertellen, hoe en op welke manier in je marketingactiviteiten. 

Je wilt dat op alle punten waar je organisatie anderen raakt, het merk ervaren wordt. Ook al is er op dat moment geen product of dienst gekocht. Je wilt dat de ander iets meekrijgt van wie je als organisatie bent. Of dat nou bewust of onbewust is.

Je merk definiëren is zo belangrijk. Als je weet wie je bent, kun je beoordelen of je marketing klopt bij wie je bent en wat je wilt uitstralen.

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....

Marketing vs branding

Marketing vs branding10 augustus, 2018 Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het. Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via...