De marketingtrends van 2018

15 augustus, 2018

1. Adverteren: steeds minder interactie, maar meer bereik

Facebook is in Nederland met 9,5 miljoen geregistreerde gebruikers nog steeds het grootste social-media-kanaal. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook aanwezig is. Het gaat bij het adverteren op Facebook minder om interactie. De vind-ik-leuks, reacties en gedeelde berichten spelen daarin een kleinere rol. Het gaat juist steeds meer om bereik, verkeer en conversiebijdrage. Oftewel: hoeveel mensen bereik je, hoeveel mensen komen vanaf social media op je site terecht en hoeveel conversies behaal je.

2. Video, video, video

Video is tegenwoordig niet meer weg te denken. We zeiden het vorig jaar al: video wordt steeds groter. Volgens Facebook zal binnenkort 70 procent van al haar content uit video bestaan. Cisco denkt zelfs dat in 2019 80 procent van alle verkeer op internet video zal zijn, wel iets lager dan ze aanvankelijk dachten.

Als bedrijf en organisatie kan video daarom niet meer ontbreken in je contentstrategie. Een video klinkt echter al snel als iets duurs en lastigs om te produceren. Dat hoeft niet! Eigenlijk gaat het vooral om het toevoegen van beweging aan de content die je deelt. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld een animatie, stop motion of cinemagraph (foto met bewegende beelden). Met bewegende content trek je niet alleen de aandacht, maar voeg je ook beleving toe aan je berichten en je merk.

3. Overal mobiel

Het is geen geheim dat mobiel belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Het is voor veel merken dan ook duidelijk dat ze ook mobiel goed vindbaar en zichtbaar moeten zijn. Een mobiele website is de eerste belangrijke stap. Maar ook op social media kun je rekening houden met het mobiele gebruik van jouw doelgroep. Meer dan 80 procent van de tijd die we op social media doorbrengen, gebeurt met onze telefoon. Je kunt inspelen op het mobiele gebruik door goed te kijken naar jouw content. Gebruik afbeeldingen en video en zorg ervoor dat wat je creëert ook goed zichtbaar is op mobiele schermen. Zo val je beter op.

4. Persoonlijk contact

Het contact tussen consument en organisatie is alleen maar belangrijker geworden. Dit moet snel en laagdrempelig zijn. Met klantenservice via apps als Whatsapp of het gebruik van chatbots en Facebook Messenger, bereik je mensen op een heel persoonlijke manier.

5. Live in 3-2-1

Het afgelopen jaar is livestreamen echt doorgebroken op social media. YouTube live, Facebook Live en Instagram Live Stories zijn de meest gebruikte platforms voor mainstream uitzendingen. Wil je een meer specifieke doelgroep bereiken, kun je kijken naar Twitters Periscope of Twitch.

Op dit moment is het vooral de eindgebruiker die gebruikmaakt van de livestream-mogelijkheid. Hoewel merken livestreaming steeds meer ontdekken, wordt deze optie nog steeds weinig gebruikt door bedrijven. Een ultieme kans dus voor jouw organisatie. Vergeet bijvoorbeeld niet dat livestreams bijna altijd voorrang krijgen op álle andere vormen van content.

De verwachting is dat livestreamen in 2018 steeds populairder zal worden. Zeker nu het mogelijk wordt om vooraf op Facebook je livestream aan te kondigen en te promoten door deze te adverteren.

 

6. Virtueel in de echte wereld: AR

Wellicht maak je zelf gebruik van Instagram of Snapchat of heb je het ergens voorbij zien komen: augmented reality, kortweg: AR. Bij dit concept wordt een filter over de echte wereld geplaatst. Hoewel AR nu voornamelijk bekend is van de Snapchat-hondenoortjes of de regenboog die uit je mond komt, is er op dit gebied ook een toekomst voor merken. Door een filter te laten maken en deze te adverteren op een platform als Snapchat, bereik je veel mensen. ING heeft hier bijvoorbeeld al gebruik van gemaakt.

IKEA gebruikt de technologie in haar nieuwe app IKEA Place om producten in je woonkamer uit te testen, alvorens je ze gaat kopen. Scheelt je flink wat gesjouw met die nieuwe bank als je vooraf weet dat hij helemaal niet past.

7. Tijdelijke content

Tijdelijke content, ook wel ephemeral content genoemd, is content die verdwijnt na maximaal 24 uur of direct nadat deze bekeken is. Ephemeral content is niet opdringerig, maar geeft een gevoel van exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out (FOMO). Maak mensen nieuwsgierig naar de content die jij deelt via bijvoorbeeld Instagram Stories of Snapchat.

8. Influencers inzetten

Op de verschillende social media zijn duizenden invloedrijke digital influencers. Digital influencers zijn mensen met aanzien. Zij hebben veel volgers en fans die naar hen opkijken en hun advies opvolgen, ze hebben dus veel invloed. Door met hen samen te werken, kun je jouw product of dienst promoten.

Dit is zeker geen nieuwe trend, maar wel één die door blijft zetten. Wat we zien, is dat er steeds meer influencers bij komen. Daarom ontstaan er nu platformen en marktplaatsen voor kleine en middelgrote influencers en voor elke niche. Als onderneming kun je hier heel goed op inspelen door de samenwerking aan te gaan met influencers die bij jouw organisatie passen.

9. Location based

Location based marketing maakt gebruik van de locatie van je doelgroep. Weet je nog dat we 80% van onze social-tijd op onze smartphone doorbrengen? Tijdens die tijd staat de gps gewoon aan en kun je daar als marketeer gebruik van maken.

Hoewel dit misschien eng klinkt, wordt het door de gebruiker vaak als prettig ervaren, mits je relevant en leuk voor hen bent. Denk aan aanbiedingen in je café tijdens Happy Hour of weekenddeals in je webshop. Jouw doelgroep kan dus content te zien krijgen die voor hen op een bepaalde plek én tijd relevant is. Door ook offline op deze plekken te aanwezig te zijn, zorg je dat je ook offline het gezichtsveld van je doelgroep binnentreedt.

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...