Uit het oog, uit het hart

20 augustus, 2020

Is investeren in marketing nu slim

De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal zij duren. Het zijn vragen voor veel ondernemers, groot en klein, waarop vandaag niemand het antwoord heeft. Ook rijst de vraag of het zinvol is om te blijven investeren in marketingcampagnes. Hier een poging tot antwoord, op basis van onderzoek naar grote recessies van de voorbije 100 jaar.

Je marketing stil leggen maakt de heropstart veel zwaarder

Achterover leunen als ondernemer is niet langer een optie. Sterker nog stilstand is niet langer achteruitgang, stilstand is dodelijk. Ook in marketing geldt deze regel. Je marketing volledig stil leggen, maakt de heropstart later veel zwaarder. En ook nog dit: in crisistijden stellen consumenten hun aankooproutines en prioriteiten bij. Het is belangrijk dat zij na de crisis opnieuw de weg vinden naar hun vertrouwde merk. Voor merken die te lang afwezig blijven (in de winkel, maar ook in de hoofden van consumenten) geldt het spreekwoord ‘uit het oog, uit het hart’. Maar goed, dit vertellen is natuurlijk wel een beetje wij van wc-eend verkopen wc-eend.

Wat zegt de wetenschap?

Wat de effecten van reclame zelf op de verkoop betreft, geeft een merendeel van de onderzoeken aan dat snoeien in reclamebudgetten tijdens een recessie een negatieve impact op de verkoop kan hebben. Dit geldt tijdens en zelfs na de recessie. Bedrijven die meer in reclame investeerden tijdens een recessie zagen hun verkoop, marktaandeel en winst toenemen tijdens en na een recessie. Verschillende studies tonen zelfs aan dat de reclamestrategie tijdens een recessie ook vele jaren later nog steeds een positief effect had. 

    Stel jezelf dus ook nu de volgende vragen:

    • Wat hoor ik als merk sowieso in orde te hebben, hoe sterk is mijn basis?
    • Waarin ben ik uniek?
    • Waarin kan ik me nog meer profileren?

    Laat je niet verblinden door de crisis en ook niet de branche waarin je werkzaam bent en kijk net zo goed naar andere branches. Wat gebeurt daar wat je zomaar in je eigen wereld zou kunnen toepassen?

    Jij steekt er sneller bovenuit

    Uit onderzoek blijkt ook dat het sterkste argument om juist méér te adverteren in tijden van crisis, was dat bedrijven doeltreffender campagne kunnen voeren omdat er gewoonweg minder concurrentie is van andere campagnes. Als anderen minder adverteren, steek je er sneller bovenuit als adverteerder.

    Wij hebben voor de ondernemers het mkb #blijfzichtbaar pakket ontwikkeld. Kies voor website vernieuwing, social media promotie of een nieuwe set merk uitingen. Jouw merk blijft zichtbaar en wordt ook in deze tijd sterker. De kosten verspreiden we per maand, want investeren is nu niet vanzelfsprekend. Met deze nieuwe marketingpakketten bouw jij door aan het merk. Je kiest zelf waar je tijd op inzet, jij weet wat jouw merk nu nodig hebt.

     

    Liever eerst even sparren met een marketeer? Dat kan natuurlijk altijd.
    Kijk op thenextbrand.nl voor meer info.

     

     

    Wij bouwen merken.

    Dit moet je absoluut doen!

    Dit moet je absoluut doen 28 september, 2020Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer...

    Onze Next Young Talent

    Onze Next Young Talent! 15 september, 2020 Sinds een week hebben we een sportfanaat in het team. Hij loopt elke dag binnen in z’n sportjack, nog net de voetbal niet onder de arm. Na het werk is dat het eerste wat hij gaat doen. Even lekker een balletje trappen… Wij...

    Uit het oog

    Uit het oog, uit het hart 20 augustus, 2020 Is investeren in marketing nu slim De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal...

    laat je zien

    Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

    Pak je marketing op

    Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

    Gewoon Is Niet Gek Genoeg

    Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

    Raak met Smaak

    De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

    Succesvol brainstormen

    Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

    Hoe schrijf je een krachtige tekst?

    Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

    Een nieuwe merknaam bedenken

    Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...