Succesvol brainstormen

11 april, 2019

Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Succesvol brainstormen.

Stap 1     Goede voorbereiding
Begin met een goede voorbereiding. Een brainstorm sessie gaat niet altijd over één onderwerp. Het is dus handig om een planning te maken met de dingen die besproken moeten worden. En welke brainstorm tactieken je hierbij inzet. Je voorbereiding hoeft niet nauwkeurig gepland te zijn. Als de creativiteit eenmaal stroomt is het goed.

Mind-map
Je kunt bijvoorbeeld via een mind-map aan de groep laten zien in welke richting ze kunnen denken. Op deze manier komt de ideeën stroom eerder op gang. Voor bijvoorbeeld een activiteit kun je voorbeelden van andere activiteiten meebrengen ter inspiratie. Iedereen heeft zijn eigen visie op een idee, dus een richtlijn kan helpen. Het kan ook anderen inspireren die minder snel op ideeën komen. 

Stap 2     Geen idee is te gek
Het is wanneer je start erg belangrijk om alle ideeën toe te laten. Het mooie aan een brainstormsessie is dat iedereen een andere kijk heeft op een kwestie. Moedig iedereen aan om voor zich uit te spreken. Moedig aan dat iedereen hun mening uit. Geef ook aan dat het niet de bedoeling dat er ín een brainstorm sessie al direct veel feedback vanuit de kritische / realistische hoek komt. Bewaar dit voor later. Negatievere kritiek zal namelijk de creativiteit beïnvloeden en zelfs blokkeren. Complimenteer ideeën van anderen, vraag naar iedereen zijn mening maar dring je niet aan mensen op. Het kan zijn dat jouw creativiteit op volle toeren draait, maar die bij iemand anders uit blijft. Niet iedereen heeft op hetzelfde moment hier ruimte voor.

 

 

 

 

De post-it methode
Vaak komt interactie met de rest van de groep ook voor in de vorm van oefeningen. Om de spanning te verlichten en de creativiteit aan te moedigen. Je kunt bijvoorbeeld je brainstorm sessie beginnen met een opdracht. Wat vindt jij nou zo goed aan merk … ? En waarom dan?

Een methode is die wij veel inzetten is de post-it tactiek. Je laat mensen hun ideeën opschrijven op een post-it en hangt deze op grote vellen. Iedereen kan zo naar elkaars ideeën kijken, anoniem of niet, en hier vervolgens deze beste uit filteren. Geen enkel idee is te gek. Deel ook de meest onmogelijke ideeën. Het hoeft niet altijd ook uitvoerbaar te zijn. Misschien inspireer je anderen wel met dat idee.

 

Stap 3     Evalueren
Als laatste is het ook belangrijk om te evalueren. Heeft iedereen wat kunnen zeggen?
Was de omgeving en setting goed voor de sessie? Werden nieuwe ideeën aangemoedigd?
En is ons doel met de sessie behaald? Antwoorden op deze vragen kun je meenemen in je volgende brainstormsessie, waarin je bijvoorbeeld de methode ‘Denken als Disney’ inzet. Je zet de ‘Dromer’, ‘De Realist’ en ‘De Criticus’ in deze sessie succesvol in om aan de slag te kunnen met de beste uitkomsten!

 

 

Dit moet je absoluut doen!

Dit moet je absoluut doen 28 september, 2020Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer...

Onze Next Young Talent

Onze Next Young Talent! 15 september, 2020 Sinds een week hebben we een sportfanaat in het team. Hij loopt elke dag binnen in z’n sportjack, nog net de voetbal niet onder de arm. Na het werk is dat het eerste wat hij gaat doen. Even lekker een balletje trappen… Wij...

Uit het oog

Uit het oog, uit het hart 20 augustus, 2020 Is investeren in marketing nu slim De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal...

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...