Succesvol brainstormen

11 april, 2019

Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Succesvol brainstormen.

Stap 1     Goede voorbereiding
Begin met een goede voorbereiding. Een brainstorm sessie gaat niet altijd over één onderwerp. Het is dus handig om een planning te maken met de dingen die besproken moeten worden. En welke brainstorm tactieken je hierbij inzet. Je voorbereiding hoeft niet nauwkeurig gepland te zijn. Als de creativiteit eenmaal stroomt is het goed.

Mind-map
Je kunt bijvoorbeeld via een mind-map aan de groep laten zien in welke richting ze kunnen denken. Op deze manier komt de ideeën stroom eerder op gang. Voor bijvoorbeeld een activiteit kun je voorbeelden van andere activiteiten meebrengen ter inspiratie. Iedereen heeft zijn eigen visie op een idee, dus een richtlijn kan helpen. Het kan ook anderen inspireren die minder snel op ideeën komen. 

Stap 2     Geen idee is te gek
Het is wanneer je start erg belangrijk om alle ideeën toe te laten. Het mooie aan een brainstormsessie is dat iedereen een andere kijk heeft op een kwestie. Moedig iedereen aan om voor zich uit te spreken. Moedig aan dat iedereen hun mening uit. Geef ook aan dat het niet de bedoeling dat er ín een brainstorm sessie al direct veel feedback vanuit de kritische / realistische hoek komt. Bewaar dit voor later. Negatievere kritiek zal namelijk de creativiteit beïnvloeden en zelfs blokkeren. Complimenteer ideeën van anderen, vraag naar iedereen zijn mening maar dring je niet aan mensen op. Het kan zijn dat jouw creativiteit op volle toeren draait, maar die bij iemand anders uit blijft. Niet iedereen heeft op hetzelfde moment hier ruimte voor.

 

 

 

 

De post-it methode
Vaak komt interactie met de rest van de groep ook voor in de vorm van oefeningen. Om de spanning te verlichten en de creativiteit aan te moedigen. Je kunt bijvoorbeeld je brainstorm sessie beginnen met een opdracht. Wat vindt jij nou zo goed aan merk … ? En waarom dan?

Een methode is die wij veel inzetten is de post-it tactiek. Je laat mensen hun ideeën opschrijven op een post-it en hangt deze op grote vellen. Iedereen kan zo naar elkaars ideeën kijken, anoniem of niet, en hier vervolgens deze beste uit filteren. Geen enkel idee is te gek. Deel ook de meest onmogelijke ideeën. Het hoeft niet altijd ook uitvoerbaar te zijn. Misschien inspireer je anderen wel met dat idee.

 

Stap 3     Evalueren
Als laatste is het ook belangrijk om te evalueren. Heeft iedereen wat kunnen zeggen?
Was de omgeving en setting goed voor de sessie? Werden nieuwe ideeën aangemoedigd?
En is ons doel met de sessie behaald? Antwoorden op deze vragen kun je meenemen in je volgende brainstormsessie, waarin je bijvoorbeeld de methode ‘Denken als Disney’ inzet. Je zet de ‘Dromer’, ‘De Realist’ en ‘De Criticus’ in deze sessie succesvol in om aan de slag te kunnen met de beste uitkomsten!

 

 

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....