Rebranding van jouw merk

03 december, 2018

Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf, soms is het gewoon tijd voor wat nieuws! Hieronder hebben we vijf situaties in kaart gebracht die ervoor kunnen zorgen dat een herpositionering van belang is.

Fris en nieuw
Het kan zijn dat je al voor jaren lang dezelfde uitstraling hebt. Door de jaren heen verandert er van alles. Ook jouw verhaal. Het kan zijn dat jouw uitstraling niet meer bij jouw identiteit past. Dan komt, bijvoorbeeld THE NEXT BRAND ;), aan te pas. Een frisse look en tone of voice die past bij jouw bedrijf.

Uitbreiding
Ook komt het wel eens voor dat de kleuren en typografie niet meer voldoen. Een uitbreiding of aanpassing is nodig. Past de manier van fotografie en toon van tekst nog bij jou als merk? Ook in dit soort gevallen komt rebranding aan bod. Kleurenpalet en typografie worden dan uitgebreid. Er wordt voor gezorgd dat jouw huisstijl weer helemaal past bij jouw visie.

Positie verandering
Soms wil je als organisatie een nieuwe positie innemen. Een nieuwe strategie, identiteit en klantbelofte komen hier aan te pas.

Internationalisering
Het komt voor dat het nodig is om een Nederlands merk aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege internationalisering. Er wordt tegenwoordig wel steeds meer rekening mee gehouden. Bedrijven zorgen ervoor dat hun huisstijl internationaal door te voeren is.

Markt wisseling
Als je als bedrijf de beslissing maakt om een nieuwe markt te gaan veroveren, is het verstandig om uitstraling en soms zelfs naam aan te passen. Je wilt passen bij de nieuwe markt. En je wilt laten zien dat er een verandering is geweest!

Minpunten van rebranding
Er zijn natuurlijk altijd dingen waarmee je rekening moet houden. Deze hebben we hieronder op een rijtje gezet. Dit zorgt ervoor dat je niet voor verassingen komt te staan!

  • Herkenning: In het begin zullen mensen moeten wennen aan jouw nieuwe uitstraling. Vaak is dit maar kort en trekt het snel weer bij.
  • Compleet opnieuw beginnen: een nieuwe naam betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Je kunt bijvoorbeeld doorverwijzen naar oude websites en artikelen voor een snellere herkenning.
  • Kosten: Het kost wel wat inspanning, geld en moeite om alles wat je hebt opgebouwd, gemaakt, gedrukt, beplakt etc. te vervangen. Kijk wat er echt van belang is. En wat er vaak wordt gebruikt. Deze items kun je opnieuw doen. Het is ook belangrijk dat je kritisch kijkt naar wat je digitaal doet. Op deze manier kun je makkelijker kiezen waar je mee doorgaat en wat je gaat stoppen.

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...