Rebranding van jouw merk

03 december, 2018

Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf, soms is het gewoon tijd voor wat nieuws! Hieronder hebben we vijf situaties in kaart gebracht die ervoor kunnen zorgen dat een herpositionering van belang is.

Fris en nieuw
Het kan zijn dat je al voor jaren lang dezelfde uitstraling hebt. Door de jaren heen verandert er van alles. Ook jouw verhaal. Het kan zijn dat jouw uitstraling niet meer bij jouw identiteit past. Dan komt, bijvoorbeeld THE NEXT BRAND ;), aan te pas. Een frisse look en tone of voice die past bij jouw bedrijf.

Uitbreiding
Ook komt het wel eens voor dat de kleuren en typografie niet meer voldoen. Een uitbreiding of aanpassing is nodig. Past de manier van fotografie en toon van tekst nog bij jou als merk? Ook in dit soort gevallen komt rebranding aan bod. Kleurenpalet en typografie worden dan uitgebreid. Er wordt voor gezorgd dat jouw huisstijl weer helemaal past bij jouw visie.

Positie verandering
Soms wil je als organisatie een nieuwe positie innemen. Een nieuwe strategie, identiteit en klantbelofte komen hier aan te pas.

Internationalisering
Het komt voor dat het nodig is om een Nederlands merk aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege internationalisering. Er wordt tegenwoordig wel steeds meer rekening mee gehouden. Bedrijven zorgen ervoor dat hun huisstijl internationaal door te voeren is.

Markt wisseling
Als je als bedrijf de beslissing maakt om een nieuwe markt te gaan veroveren, is het verstandig om uitstraling en soms zelfs naam aan te passen. Je wilt passen bij de nieuwe markt. En je wilt laten zien dat er een verandering is geweest!

Minpunten van rebranding
Er zijn natuurlijk altijd dingen waarmee je rekening moet houden. Deze hebben we hieronder op een rijtje gezet. Dit zorgt ervoor dat je niet voor verassingen komt te staan!

  • Herkenning: In het begin zullen mensen moeten wennen aan jouw nieuwe uitstraling. Vaak is dit maar kort en trekt het snel weer bij.
  • Compleet opnieuw beginnen: een nieuwe naam betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Je kunt bijvoorbeeld doorverwijzen naar oude websites en artikelen voor een snellere herkenning.
  • Kosten: Het kost wel wat inspanning, geld en moeite om alles wat je hebt opgebouwd, gemaakt, gedrukt, beplakt etc. te vervangen. Kijk wat er echt van belang is. En wat er vaak wordt gebruikt. Deze items kun je opnieuw doen. Het is ook belangrijk dat je kritisch kijkt naar wat je digitaal doet. Op deze manier kun je makkelijker kiezen waar je mee doorgaat en wat je gaat stoppen.

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....