
De geheimen van superniche-marketing
13 aug, 2019
Ondernemers die kiezen voor een kleine of zelfs een súperkleine markt, zijn al snel succesvoller dan zij die kiezen voor een massamarkt. Je valt meer op dan anderen en bent beter omdat je een specialist bent. Twee geheimen achter elk succes.
Tegen iedereen praten, is tegen niemand praten
Wanneer je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand. Je moet kiezen, hoe concreter hoe beter. Als je in een put bent gevallen en er zelf niet meer uit komt, kun je ook beter geen algemeen ‘help’ roepen, maar ‘meneer, haal me hieruit!!’ De psychologische werking erachter is als volgt: wanneer je durft te kiezen wordt je eerder gekozen en krijg je meer aandacht.
“Verkoop geen ijs, maar verkoop zebra-ijs.”
Dus stel, je bent die ijsverkoper. Je verkoopt alle smaken, maar die verkoopt iedereen. Je kunt ook een nieuwe smaak verkopen die nog niemand bij jou in de buurt verkoopt, een trend smaak als mochito-ijs of iets ludieks als zebra-ijs. Dit idee is opvallend, kinderen vinden het leuk en het is lekker maf. Hoppa, meteen een onderscheidende profilering te pakken!
Google houdt ook van superniches
De manier waarop mensen Google gebruiken is om naar de oplossing van specifieke problemen of producten te zoeken. Als jij zorgt dat je zoekwoordenmarketing (SEO) goed op orde is, kloppen mensen vanzelf bij jou aan. Het mooie is dat Google specialisatie beloont door de website hoger in ranking te plaatsen. En als je specifieke zoektermen gebruikt, heb je minder concurrentie dan bij algemene zoektermen.
Als je voor een niche markt kiest, kun je direct hogere prijzen vragen – omdat je een specialist bent. Misschien heb je minder klanten, maar in kwaliteit heb je de beste klanten. Dat betekent ook meer opbrengsten per verkoop. Je aanzien binnen een groep groeit, waardoor anderen binnen die groep het weer interessant vinden om ook met jou zaken te doen. Marketingprincipes zijn tenslotte ook gewoon de principes van de apenrots.
Wil jij ook niche marketing in zetten voor jouw bedrijf? Om jouw niche te bepalen stel je jezelf de volgende vragen:
- Op welk gebied zien je bestaande klanten jou als dé specialist?
- Waarom weten mensen jouw bedrijf steeds weer te vinden?
- Wie hebben vertrouwen in je en waarom?
- Waarvoor krijg je de meeste complimenten en waardering?
- Met welke huidige klanten heb je de beste klik en kun je het beste werk leveren?
- En last but not least: Wat is het werk dat jij het allerleukst vindt om te doen?
Superniche marketing is een hele slimme, bewezen marketingstrategie. Have fun!
