De geheimen van superniche-marketing

13 aug, 2019

Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek naar een nieuwe marketing invalshoek? Zet dan eens in op super niche marketing!

Ondernemers die kiezen voor een kleine of zelfs een súperkleine markt, zijn al snel succesvoller dan zij die kiezen voor een massamarkt. Je valt meer op dan anderen en bent beter omdat je een specialist bent. Twee geheimen achter elk succes.

Tegen iedereen praten, is tegen niemand praten

Wanneer je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand. Je moet kiezen, hoe concreter hoe beter. Als je in een put bent gevallen en er zelf niet meer uit komt, kun je ook beter geen algemeen ‘help’ roepen, maar ‘meneer, haal me hieruit!!’ De psychologische werking erachter is als volgt: wanneer je durft te kiezen wordt je eerder gekozen en krijg je meer aandacht.

“Verkoop geen ijs, maar verkoop zebra-ijs.”

Dus stel, je bent die ijsverkoper. Je verkoopt alle smaken, maar die verkoopt iedereen. Je kunt ook een nieuwe smaak verkopen die nog niemand bij jou in de buurt verkoopt, een trend smaak als mochito-ijs of iets ludieks als zebra-ijs. Dit idee is opvallend, kinderen vinden het leuk en het is lekker maf. Hoppa, meteen een onderscheidende profilering te pakken!

Google houdt ook van superniches

De manier waarop mensen Google gebruiken is om naar de oplossing van specifieke problemen of producten te zoeken. Als jij zorgt dat je zoekwoordenmarketing (SEO) goed op orde is, kloppen mensen vanzelf bij jou aan. Het mooie is dat Google specialisatie beloont door de website hoger in ranking te plaatsen. En als je specifieke zoektermen gebruikt, heb je minder concurrentie dan bij algemene zoektermen.

 

 

 

 

Hogere prijzen vragen boven op de apenrots

Als je voor een niche markt kiest, kun je direct hogere prijzen vragen – omdat je een specialist bent. Misschien heb je minder klanten, maar in kwaliteit heb je de beste klanten. Dat betekent ook meer opbrengsten per verkoop. Je aanzien binnen een groep groeit, waardoor anderen binnen die groep het weer interessant vinden om ook met jou zaken te doen. Marketingprincipes zijn tenslotte ook gewoon de principes van de apenrots.

Wil jij ook niche marketing in zetten voor jouw bedrijf? Om jouw niche te bepalen stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Op welk gebied zien je bestaande klanten jou als dé specialist? 
  2. Waarom weten mensen jouw bedrijf steeds weer te vinden?
  3. Wie hebben vertrouwen in je en waarom?
  4. Waarvoor krijg je de meeste complimenten en waardering?
  5. Met welke huidige klanten heb je de beste klik en kun je het beste werk leveren?
  6. En last but not least: Wat is het werk dat jij het allerleukst vindt om te doen?

 

Superniche marketing is een hele slimme, bewezen marketingstrategie. Have fun!

 

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Dit moet je absoluut doen!

Dit moet je absoluut doen 28 september, 2020Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer...

Onze Next Young Talent

Onze Next Young Talent! 15 september, 2020 Sinds een week hebben we een sportfanaat in het team. Hij loopt elke dag binnen in z’n sportjack, nog net de voetbal niet onder de arm. Na het werk is dat het eerste wat hij gaat doen. Even lekker een balletje trappen… Wij...

Uit het oog

Uit het oog, uit het hart 20 augustus, 2020 Is investeren in marketing nu slim De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal...

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...