
Het ondernemerschap
10 december, 2018
Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers.
Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van bestaande markten met nieuwe producten. Volgens anderen is het ondernemerschap weer het vermogen iets te creëren en op te bouwen vanuit praktisch niks. Het is intuïtie, doen en bereiken. Het is het zien van kansen waar anderen chaos en problemen zien.
Beginnen
Om te beginnen als ondernemer moet je eerst goed in de spiegel kijken. Kijk naar jezelf en kijk naar de eigenschappen die je bezit. Ondernemers moeten namelijk een aantal belangrijke persoonskenmerken bezitten, om hun onderneming goed te laten lopen.
- Toewijding, vastberadenheid
- Gericht op doelen en kansen
- Zelfstandig
- Creatief
- Doorzettingsvermogen, omgaan met tegenslagen
- Zelfkennis
- Behoefte aan feedback
- Effectiviteit
- Om gaan met onzekerheid
- Besluitvaardigheid
- Kunnen samenwerken
Heb je alle voordelen en nadelen eenmaal overwogen en heb je goed in de spiegel gekeken? Als je er eenmaal van overtuigt bent dat jij een onderneming kan starten, is het écht slim om een businessplan op te zetten. Er zijn verschillende factoren die van belang zijn om een goed plan neer te zetten. Jij bent misschien wel overtuigt van jouw idee, maar anderen moeten dat ook zijn. Belangrijk voor je ondernemersplan zijn de volgende vragen:
- Wat ga ik precies doen?
- Waar ga ik me vestigen?
- Welke rechtsvorm kies ik?
- Is er een markt voor mijn product, waaruit blijkt dat en hoe kom ik aan klanten?
- Hoe zit het met de concurrentie?
- Hoeveel geld heb ik in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten?
Als je eenmaal door die start-up fase heen bent, dan moet je gaan investeren in mensen en technologie om nog verder te kunnen uitbreiden. Dan wordt het lastig, want voor wat voor soort financiering ga je. Je kunt bijvoorbeeld naar de bank gaan, maar hier heb je weinig kansen. Je moet nu ook gaan kiezen wat voor soort investeerder je zoekt. Ben je op zoek naar geld? Of wil je iemand die ook kennis heeft die hij/zij mee brengt en waar je van kan leren en die zijn netwerk deelt. Je moet, naar wat voor soort investeerder je ook gaat, ervoor zorgen dat je goed bent voorbereid. Heb je cijfers en analyses op orde.
We praten nu wel over investeerders, maar als eerste, voordat je uiteraard op zoek gaat, moet je jezelf afvragen of jouw bedrijf überhaupt wel klaar is voor investeerders. Investeerders willen vaak wat te zeggen hebben over jouw bedrijf en dit moet je zelf maar willen. Als je dit absoluut niet wilt, dan is het geen slim plan om een investeerder te zoeken, mits je uiteraard een investeerder vindt die geen invloed wilt in jouw bedrijf.
Bij groei horen tegenslagen. Vaak zien mensen deze tegenslagen als negatief, maar dit is allesbehalve waar. Tegenslagen kunnen juist ontzettend positief uitpakken, ze dagen je namelijk uit tot actie. Neem bijvoorbeeld een faillissement. Deze zijn een teken van een geslaagde economie. De economie groeit alleen bij continue strijd; het ene bedrijf gaat failliet, maar de andere wint en krijgt meer klanten en omzet. Het is natuurlijk in het ondernemerschap niet zo dat het allemaal maar komt aanwaaien. Wie verandering wilt, moet er zelf achteraangaan. Ook is het een slim idee om een vertrouwde en fijne groep mensen om je heen te verzamelen die kunnen helpen bij beslissingen en andere lastige taken. Vermijd vooral de jaknikkers en zoek mensen met een oprechte mening. Door een fijne groep mensen om je heen te verzamelen houd je plezier in je werk.
Uiteindelijk hoeft het niet perse alleen jij te zijn die aan de ‘’top’’ staat. Dit kan ook prima met anderen om je heen!
