Het ondernemerschap

10 december, 2018

Het ondernemerschap

Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers.

Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van bestaande markten met nieuwe producten. Volgens anderen is het ondernemerschap weer het vermogen iets te creëren en op te bouwen vanuit praktisch niks. Het is intuïtie, doen en bereiken. Het is het zien van kansen waar anderen chaos en problemen zien.

Beginnen

Om te beginnen als ondernemer moet je eerst goed in de spiegel kijken. Kijk naar jezelf en kijk naar de eigenschappen die je bezit. Ondernemers moeten namelijk een aantal belangrijke persoonskenmerken bezitten, om hun onderneming goed te laten lopen.

  • Toewijding, vastberadenheid
  • Gericht op doelen en kansen
  • Zelfstandig
  • Creatief
  • Doorzettingsvermogen, omgaan met tegenslagen
  • Zelfkennis
  • Behoefte aan feedback
  • Effectiviteit
  • Om gaan met onzekerheid
  • Besluitvaardigheid
  • Kunnen samenwerken

Heb je alle voordelen en nadelen eenmaal overwogen en heb je goed in de spiegel gekeken? Als je er eenmaal van overtuigt bent dat jij een onderneming kan starten, is het écht slim om een businessplan op te zetten.  Er zijn verschillende factoren die van belang zijn om een goed plan neer te zetten. Jij bent misschien wel overtuigt van jouw idee, maar anderen moeten dat ook zijn. Belangrijk voor je ondernemersplan zijn de volgende vragen:

  • Wat ga ik precies doen?
  • Waar ga ik me vestigen?
  • Welke rechtsvorm kies ik?
  • Is er een markt voor mijn product, waaruit blijkt dat en hoe kom ik aan klanten?
  • Hoe zit het met de concurrentie?
  • Hoeveel geld heb ik in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten?

 

 

 

 

Groeien

Als je eenmaal door die start-up fase heen bent, dan moet je gaan investeren in mensen en technologie om nog verder te kunnen uitbreiden. Dan wordt het lastig, want voor wat voor soort financiering ga je. Je kunt bijvoorbeeld naar de bank gaan, maar hier heb je weinig kansen. Je moet nu ook gaan kiezen wat voor soort investeerder je zoekt. Ben je op zoek naar geld? Of wil je iemand die ook kennis heeft die hij/zij mee brengt en waar je van kan leren en die zijn netwerk deelt. Je moet, naar wat voor soort investeerder je ook gaat, ervoor zorgen dat je goed bent voorbereid. Heb je cijfers en analyses op orde.

We praten nu wel over investeerders, maar als eerste, voordat je uiteraard op zoek gaat, moet je jezelf afvragen of jouw bedrijf überhaupt wel klaar is voor investeerders. Investeerders willen vaak wat te zeggen hebben over jouw bedrijf en dit moet je zelf maar willen. Als je dit absoluut niet wilt, dan is het geen slim plan om een investeerder te zoeken, mits je uiteraard een investeerder vindt die geen invloed wilt in jouw bedrijf.

Bij groei horen tegenslagen. Vaak zien mensen deze tegenslagen als negatief, maar dit is allesbehalve waar. Tegenslagen kunnen juist ontzettend positief uitpakken, ze dagen je namelijk uit tot actie. Neem bijvoorbeeld een faillissement. Deze zijn een teken van een geslaagde economie. De economie groeit alleen bij continue strijd; het ene bedrijf gaat failliet, maar de andere wint en krijgt meer klanten en omzet. Het is natuurlijk in het ondernemerschap niet zo dat het allemaal maar komt aanwaaien. Wie verandering wilt, moet er zelf achteraangaan. Ook is het een slim idee om een vertrouwde en fijne groep mensen om je heen te verzamelen die kunnen helpen bij beslissingen en andere lastige taken. Vermijd vooral de jaknikkers en zoek mensen met een oprechte mening. Door een fijne groep mensen om je heen te verzamelen houd je plezier in je werk.

Uiteindelijk hoeft het niet perse alleen jij te zijn die aan de ‘’top’’ staat. Dit kan ook prima met anderen om je heen!

 

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...