
Een nieuwe merknaam bedenken
10 januari, 2019
Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft natuurlijk áltijd een nieuwe naam nodig. Tegenwoordig is het nog best lastig om een goede naam te vinden. Er zijn ontzettend veel bedrijven, met ontzettend veel verschillende namen. Hoe pak je dan een nieuwe, originele naam vinden aan?
Vaak is het een kwestie van creativiteit. Leuke, toffe en bijzondere merknamen zijn er nog wel. Deze zweven alleen vaak outside the box! Om het wat overzichtelijker te maken, hebben we een stappenplan gemaakt. Volg deze stappen. En jouw nieuwe, gave merknaam is geboren.
Stap 1: Basis
Voordat je begint met het bedenken van een naam, moet je weten wie je bent als bedrijf. Ook is het belangrijk om te weten hoe je je positioneert of wilt positioneren. De basis van een naam zit in de identiteit van een bedrijf. De naam moet weerspiegelen wie het bedrijf is.
Stap 2: Associaties
Als je stap 1 hebt uitgevoerd, kun je gaan nadenken over thema’s en associaties. Deze moeten passen bij jouw bedrijfsidentiteit. Met een brainstorm creëer je veel en creatieve ideeën. Het is niet handig om je nu al bezig te houden met een naam. Het gaat er eerst om dat je een uitgebreid moodboard hebt waar je mee verder kan.
Stap 3: Uitwerking
Als je de thema’s van stap 2 op papier hebt staan, kun je deze verder gaan uitwerken. Het is belangrijk waar het thema om gaat. Werk daar weer op door en ontwikkel een duidelijk beeld.
Stap 4: Naam types
Je kunt nu gaan nadenken over het type naam.
- Nieuw gevormd; verzonnen namen die geen betekenis hebben, kunnen wel van echte woorden komen.
- Samengestelde naam; namen die twee woorden combineren of gelinkt zijn.
- Echte woorden; namen die als woord in een woordenboek voorkomen.
- Zelfstandig naamwoord; namen van personen of plaatsen.
Reminder!
Tijdens elke fase kunnen er goede namen naar boven komen. Het is belangrijk dat je álle namen op schrijft. Misschien zit de winnaar er wel tussen!
Stap 5: URL-check
Als er een lange lijst met namen is gemaakt, wordt het tijd om te gaan filteren. Kijk welke URL’s er beschikbaar zijn. Als een URL in gebruik is, kun je wat toevoegen aan je naam. Dit kan een klein verschil zijn. Maar kan er voor zorgen dat je een URL hebt!
Nu hoef je alleen nog maar te checken of jouw merknaam en URL juridisch gezien ook mogelijk is. En dan kun je aan de slag met jouw gloednieuwe merk!
