Een nieuwe merknaam bedenken

10 januari, 2019

Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft natuurlijk áltijd een nieuwe naam nodig. Tegenwoordig is het nog best lastig om een goede naam te vinden. Er zijn ontzettend veel bedrijven, met ontzettend veel verschillende namen. Hoe pak je dan een nieuwe, originele naam vinden aan?

Vaak is het een kwestie van creativiteit. Leuke, toffe en bijzondere merknamen zijn er nog wel. Deze zweven alleen vaak outside the box! Om het wat overzichtelijker te maken, hebben we een stappenplan gemaakt. Volg deze stappen. En jouw nieuwe, gave merknaam is geboren.

Stap 1: Basis

Voordat je begint met het bedenken van een naam, moet je weten wie je bent als bedrijf. Ook is het belangrijk om te weten hoe je je positioneert of wilt positioneren. De basis van een naam zit in de identiteit van een bedrijf. De naam moet weerspiegelen wie het bedrijf is.

Stap 2: Associaties

Als je stap 1 hebt uitgevoerd, kun je gaan nadenken over thema’s en associaties. Deze moeten passen bij jouw bedrijfsidentiteit. Met een brainstorm creëer je veel en creatieve ideeën. Het is niet handig om je nu al bezig te houden met een naam. Het gaat er eerst om dat je een uitgebreid moodboard hebt waar je mee verder kan.

Stap 3: Uitwerking

Als je de thema’s van stap 2 op papier hebt staan, kun je deze verder gaan uitwerken. Het is belangrijk waar het thema om gaat. Werk daar weer op door en ontwikkel een duidelijk beeld.

 

 

 

Stap 4: Naam types

Je kunt nu gaan nadenken over het type naam.

  • Nieuw gevormd; verzonnen namen die geen betekenis hebben, kunnen wel van echte woorden komen.
  • Samengestelde naam; namen die twee woorden combineren of gelinkt zijn.
  • Echte woorden; namen die als woord in een woordenboek voorkomen.
  • Zelfstandig naamwoord; namen van personen of plaatsen.

Reminder!

Tijdens elke fase kunnen er goede namen naar boven komen. Het is belangrijk dat je álle namen op schrijft. Misschien zit de winnaar er wel tussen!

Stap 5: URL-check

Als er een lange lijst met namen is gemaakt, wordt het tijd om te gaan filteren. Kijk welke URL’s er beschikbaar zijn. Als een URL in gebruik is, kun je wat toevoegen aan je naam. Dit kan een klein verschil zijn. Maar kan er voor zorgen dat je een URL hebt!

Nu hoef je alleen nog maar te checken of jouw merknaam en URL juridisch gezien ook mogelijk is. En dan kun je aan de slag met jouw gloednieuwe merk!

 

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...