Een nieuwe merknaam bedenken

10 januari, 2019

Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft natuurlijk áltijd een nieuwe naam nodig. Tegenwoordig is het nog best lastig om een goede naam te vinden. Er zijn ontzettend veel bedrijven, met ontzettend veel verschillende namen. Hoe pak je dan een nieuwe, originele naam vinden aan?

Vaak is het een kwestie van creativiteit. Leuke, toffe en bijzondere merknamen zijn er nog wel. Deze zweven alleen vaak outside the box! Om het wat overzichtelijker te maken, hebben we een stappenplan gemaakt. Volg deze stappen. En jouw nieuwe, gave merknaam is geboren.

Stap 1: Basis

Voordat je begint met het bedenken van een naam, moet je weten wie je bent als bedrijf. Ook is het belangrijk om te weten hoe je je positioneert of wilt positioneren. De basis van een naam zit in de identiteit van een bedrijf. De naam moet weerspiegelen wie het bedrijf is.

Stap 2: Associaties

Als je stap 1 hebt uitgevoerd, kun je gaan nadenken over thema’s en associaties. Deze moeten passen bij jouw bedrijfsidentiteit. Met een brainstorm creëer je veel en creatieve ideeën. Het is niet handig om je nu al bezig te houden met een naam. Het gaat er eerst om dat je een uitgebreid moodboard hebt waar je mee verder kan.

Stap 3: Uitwerking

Als je de thema’s van stap 2 op papier hebt staan, kun je deze verder gaan uitwerken. Het is belangrijk waar het thema om gaat. Werk daar weer op door en ontwikkel een duidelijk beeld.

 

 

 

Stap 4: Naam types

Je kunt nu gaan nadenken over het type naam.

  • Nieuw gevormd; verzonnen namen die geen betekenis hebben, kunnen wel van echte woorden komen.
  • Samengestelde naam; namen die twee woorden combineren of gelinkt zijn.
  • Echte woorden; namen die als woord in een woordenboek voorkomen.
  • Zelfstandig naamwoord; namen van personen of plaatsen.

Reminder!

Tijdens elke fase kunnen er goede namen naar boven komen. Het is belangrijk dat je álle namen op schrijft. Misschien zit de winnaar er wel tussen!

Stap 5: URL-check

Als er een lange lijst met namen is gemaakt, wordt het tijd om te gaan filteren. Kijk welke URL’s er beschikbaar zijn. Als een URL in gebruik is, kun je wat toevoegen aan je naam. Dit kan een klein verschil zijn. Maar kan er voor zorgen dat je een URL hebt!

Nu hoef je alleen nog maar te checken of jouw merknaam en URL juridisch gezien ook mogelijk is. En dan kun je aan de slag met jouw gloednieuwe merk!

 

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....