Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie.

22 augustus, 2019

Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het ‘verleiden’ vanuit de psychologie. Cialdini noemt het ‘weapons of influence’. Psychologische knopjes in de neuromarketing waarop gedrukt kan worden voor een automatische respons. Een werkwijze waarmee je binnen de sales en marketing enorm veel kunt bereiken.

De zes beïnvloedingsprincipes:

1. Wederkerigheid : delen is vermenigvuldigen

Wederkerigheid betekent dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen naar iemand die iets voor hen doet of heeft gedaan. Dit houdt in dat je eerst iets geeft voordat je iets krijgt. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je een positieve ervaring bij mensen oproept. Op deze manier willen ze je namelijk iets teruggeven. Mensen die bijvoorbeeld gratis of onverwachts een cadeau krijgen waar ze echt blij mee zijn vertellen dit door. Het cadeau hoeft dan niet groot of duur te zijn. En ook niet perse materialistisch. Goede informatie of service zijn ook een goed ‘’cadeau’’ om de interesse van mensen te wekken.

2. Consistentie : we veranderen niet graag van beslissing

Consistentie houdt in dat als je eenmaal een beslissing maakt, dat je hier graag bij blijft. Mensen veranderen niet graag van mening of beslissing. Je kiest ergens voor en spreekt dan als het ware met jezelf af hier ook iets mee te doen. Als iemand zich bijvoorbeeld bewust heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief, dan zet deze persoon sneller een tweede stap. Hoe vaker je ervoor zorgt dat iemand ‘’ja’’ zegt, hoe moeilijker het voor die persoon is om ‘’nee’’ te zeggen.

 

3. Sociale bewijskracht : we volgen graag een betrouwbaar merk

 

Sociale bewijskracht gaat erover dat mensen volgers zijn. Als iedereen iets doet, zal het wel goed zijn. Als er bijvoorbeeld twee broodjeszaken staan en iedereen zit bij dezelfde zaak, ga jij waarschijnlijk niet naar de zaak waar er niemand is. Ondanks dat je helemaal niet weet of de kwaliteit slechter is. Je gaat er vanuit dat het minder lekker en minder gezellig is, dit neem je aan van de anderen. Je volgt de grotere groep. En zó werkt social media ook voor jouw merk.

 

 

4. Sympathie : de gunfactor!

Sympathie is ontzettend belangrijk. Mensen zeggen namelijk eerder ‘’ja’’ tegen iemand die ze aardig vinden. Bij aardige personen is de gunfactor hoger dan bij minder vriendelijke personen. Cialdini beschrijft in zijn boek vier verschillende factoren die sympathie opwekken:

  • Fysieke aantrekkelijkheid
  • Gelijksoortigheid
  • Het krijgen van complimenten
  • Contact en samenwerking

5. Autoriteit : kennis is king

Over het algemeen hebben mensen respect voor autoriteit. Een expert binnen een bepaald gebied. Mensen willen namelijk graag het advies van een expert volgen. We vinden het fijn dat we kunnen vertrouwen op mensen met een bepaalde kennis of kwaliteit. Vakkennis delen op LinkedIn is bijvoorbeeld een slimme tool voor de marketingmix. Dus deel jouw updates, blogs, artikelen en whitepapers.

6. Schaarste : less = more

  1. Mensen zijn gevoelig voor schaarste. Dit houdt in dat bij ons de belletjes beginnen te rinkelen als er van een product nog maar één of twee zijn. Of als er bij een training nog maar één plek beschikbaar is. Het product lijkt op dit moment waardevoller. Hier komt ook de sociale bewijskracht bij kijken. Als er nog maar weinig producten op voorraad zijn, betekent dit dat er al veel mensen jou voor waren. Dit product zal dan wel goed en geliefd zijn. Dus wil jij het ook hebben.

     

    Wij houden van de regels van Cialdini! Stuur dit artikel rond in jouw netwerk en zet de tips vandaag nog in bij verkoop of marketing activiteiten. Je zal zien dat het ook voor jouw merk werkt.

 

 

Artikel geschreven door Nika Meerman, THE NEXT BRAND

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...