Hoe schrijf je een krachtige tekst?

18 januari, 2019

Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven.

Waarom een sterke tekst belangrijk is

Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het geïnteresseerd houden van de lezer. Bij langdradige zinnen en moeilijke woorden, haak je snel af. Vaak denkt men dat korte zinnen en krachtige teksten niet professioneel overkomen. Dit is echter niet waar. Met een krachtige tekst laat je meteen zien wat je wilt, hoe je het wilt en welke informatie je hiervoor wilt overbrengen of nodig hebt. Klanten begrijpen je beter als je de tekst kort en eenvoudig houdt. Je kwelt jezelf niet met lange teksten schrijven. En je hebt tijd over. Alleen maar voordelen dus!

We hebben je nu wel verteld wáárom je een krachtige tekst moet schrijven, maar dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. We zijn bij THE NEXT BRAND ook weer niet de moeilijkste, dus we geven je hieronder een aantal tips die je wellicht kunnen helpen met het schrijven van je tekst.

1. Zeg wat je wilt zeggen al in de inleiding

Het is fijn om meteen te weten of een bepaalde tekst interessant is voor je of niet. Daarom is het belangrijk dat de kern van de tekst al meteen duidelijk wordt in de inleiding. Zo verspil je niemand zijn tijd. Hoe je de kern duidelijk maakt in de inleiding, is jouw keus. Sommige vinden het leuk om met een anekdote te starten. Andere starten met een interessante vraag. Maar net was je zelf wilt!

2. Zorg voor consistentie

Door een bepaalde consistentie in de tekst aan te houden, is de tekst beter navigeer baar voor de lezer. Dit maakt het lezen fijner. Houd rekening met de aanspreekvorm en vanuit wie het verhaal verteld wordt. Het is belangrijk dat je deze hetzelfde houdt. Anders kan het verwarrend worden. En het maakt de tekst een stuk slordiger.

 

 

 

 

3. Schrap de tekst die niet bijdraagt aan jouw doel

Zorg ervoor dat je alleen de tekst behoudt die direct bijdraagt aan het doel van je tekst. Op deze manier is het voor de lezer makkelijker om het verhaal te volgen.

Het is soms verleidelijk om uit te wijken naar andere onderwerpen, tips of weetjes etc. Probeer dit toch te voorkomen en houd je tekst kort en krachtig!

4. Schrap de tekst die niet aansluit bij jouw doelgroep

Houd tijdens het tekst schrijven niet alleen maar rekening met je doel, maar ook met je doelgroep. Weet je dat de mensen die jouw tekst gaan lezen, niet veel informatie of kennis hebben over het onderwerp. Schrijf dan in zogenaamde Jip en Janneke taal. Maak het niet te ingewikkeld, dan haken mensen af.

Het is handig om je doelgroep dus van te voren duidelijk te hebben voor jezelf. Dit zorgt ervoor dat je je tekst sneller en makkelijker kan schrijven.

5. Verwijder overbodige woorden

Overbodige woorden of vulwoorden komen amateuristisch over bij teveel gebruik. Het is daarom slim om, als je je tekst af hebt, hem nog een keertje na te lopen. Op deze manier kan je naar je tekst kijken zoals de lezer het zal doen. En de overmatige woorden verwijderen.

Wij denken dat dit de 5 basisregels zijn voor een goede, krachtige en vooral vlotte tekst!

 

 

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....

Marketing vs branding

Marketing vs branding10 augustus, 2018 Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het. Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via...