Hoe schrijf je een krachtige tekst?

18 januari, 2019

Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven.

Waarom een sterke tekst belangrijk is

Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het geïnteresseerd houden van de lezer. Bij langdradige zinnen en moeilijke woorden, haak je snel af. Vaak denkt men dat korte zinnen en krachtige teksten niet professioneel overkomen. Dit is echter niet waar. Met een krachtige tekst laat je meteen zien wat je wilt, hoe je het wilt en welke informatie je hiervoor wilt overbrengen of nodig hebt. Klanten begrijpen je beter als je de tekst kort en eenvoudig houdt. Je kwelt jezelf niet met lange teksten schrijven. En je hebt tijd over. Alleen maar voordelen dus!

We hebben je nu wel verteld wáárom je een krachtige tekst moet schrijven, maar dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. We zijn bij THE NEXT BRAND ook weer niet de moeilijkste, dus we geven je hieronder een aantal tips die je wellicht kunnen helpen met het schrijven van je tekst.

1. Zeg wat je wilt zeggen al in de inleiding

Het is fijn om meteen te weten of een bepaalde tekst interessant is voor je of niet. Daarom is het belangrijk dat de kern van de tekst al meteen duidelijk wordt in de inleiding. Zo verspil je niemand zijn tijd. Hoe je de kern duidelijk maakt in de inleiding, is jouw keus. Sommige vinden het leuk om met een anekdote te starten. Andere starten met een interessante vraag. Maar net wat je zelf wilt!

2. Zorg voor consistentie

Door een bepaalde consistentie in de tekst aan te houden, is de tekst beter navigeer baar voor de lezer. Dit maakt het lezen fijner. Houd rekening met de aanspreekvorm en vanuit wie het verhaal verteld wordt. Het is belangrijk dat je deze hetzelfde houdt. Anders kan het verwarrend worden. En het maakt de tekst een stuk slordiger.

 

 

 

 

3. Schrap de tekst die niet bijdraagt aan jouw doel

Zorg ervoor dat je alleen de tekst behoudt die direct bijdraagt aan het doel van je tekst. Op deze manier is het voor de lezer makkelijker om het verhaal te volgen.

Het is soms verleidelijk om uit te wijken naar andere onderwerpen, tips of weetjes etc. Probeer dit toch te voorkomen en houd je tekst kort en krachtig!

4. Schrap de tekst die niet aansluit bij jouw doelgroep

Houd tijdens het tekst schrijven niet alleen maar rekening met je doel, maar ook met je doelgroep. Weet je dat de mensen die jouw tekst gaan lezen, niet veel informatie of kennis hebben over het onderwerp. Schrijf dan in zogenaamde Jip en Janneke taal. Maak het niet te ingewikkeld, dan haken mensen af.

Het is handig om je doelgroep dus van te voren duidelijk te hebben voor jezelf. Dit zorgt ervoor dat je je tekst sneller en makkelijker kan schrijven.

5. Verwijder overbodige woorden

Overbodige woorden of vulwoorden komen amateuristisch over bij teveel gebruik. Het is daarom slim om, als je je tekst af hebt, hem nog een keertje na te lopen. Op deze manier kan je naar je tekst kijken zoals de lezer het zal doen. En de overmatige woorden verwijderen.

Wij denken dat dit de 5 basisregels zijn voor een goede, krachtige en vooral vlotte tekst!

 

 

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...