Gewoon is niet gek genoeg!

17 oktober, 2019

Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange termijn niet werkt. Anders durven zijn en opvallen, dat werkt in je voordeel. Het zijn de sleutels naar succes.

Dagelijks worden we blootgesteld aan 500 tot 3.500 reclameboodschappen. De volgende dag kun je daarvan minder dan 1 procent herinneren. Juist door anders te zijn word jij herinnerd. Om dit te laten zien, laten we een aantal campagne items voorbij komen. Van grote merken en van eigen producties.

#Succesfactor 1 OPVALLERS

Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Creatieve advertenties worden eerder onthouden, omdat ze afwijken van de rest. De aanbieding of actie verdwijnt, maar het gevoel blijft. Tele2 speelt met ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’ perfect in op de needs van de jonge doelgroep. Opvallen, anders zijn en vooral NIET OMDAT HET MOET. Tele2 is hiermee een nieuwe koers ingeslagen, waar ze voorheen de veilige weg kozen was deze campagne het begin van echt succesvol geworden. Een rode draad is er nauwelijks, maar álles sluit perfect aan bij de mafheid in de propostie. Elke uiting is goed gek kijkvoer. 

#Succesfactor 2 Altercasting

Deze campagne kent écht iedereen. De BOB campagne. De strategie hierachter is altercasting. Je bedenkt een rol waar je bepaald gedrag aan koppelt. Deze beïnvloedingsmethode maakt het makkelijker voor mensen om zelf een bepaalde rol te accepteren. Je kunt namelijk handelen in die gewenste rol, iets wat ons onderbewustzijn graag doet. Je verschuilt je als het ware achter BOB. En dat geeft namelijk veiligheid en acceptatie. Iedereen kent Bob en kan hem zijn. Door nadrukkelijk uit te spreken ‘de Bob’ te zijn, wordt het een stuk geaccepteerder om alcohol te laten staan.

Bij Bob hoort een bepaald gedrag, in dit geval weet iédereen dat de Bob niet drinkt omdat hij nog achter het stuur moet.

#Succesfactor 3 Onderbewustzijn triggeren

Deze campagne is van kerst 2018. Een typische Nederlander rijdt ongestoord terug van zijn werk, komt als brave burger veilig thuis en wordt verrast door zijn dochter met eenhoorn-hond. Hoewel deze commercial erg onrealistisch is en gruwelijk Amerikaans, werkt hij wel. Je onderbewustzijn wordt positief geprikkeld. De boodschap krijgt gevoel. Je laat gewenst gedrag zien met een positieve uitkomst. Ons onderbewustzijn speelt een veel grotere rol dan we zelf doorhebben. Je onderbewustzijn gaat volledig ‘aan’ op positieve emotionele prikkels. De wintermaanden zijn een periode om opvallend en krachtig aanwezig te zijn. Zet in op dat feel good gevoel. Geef jouw netwerk aandacht en doe eens gek!

Een creatieve campagne blijft hangen

Creativiteit, humor en spontaniteit geven een gunfactor mee. We laten je een animatie van THE NEXT BRAND zien binnen een campagne voor slimme reisoplossingen voor de Provincie Overijssel. Er is gekozen om een personage vorm te geven binnen de tactiek altercasting. Tim reist. Een vrolijke jongen die alle slimme mobiliteitsoplossingen promoot. En hiermee op alle kanalen met steeds weer nieuwe acties voorbij komt. Een schot in de roos, duizenden mensen volgen momenteel Tim Reist.

In de succescategorie opvallers kregen we de vrije hand van een twaalf scholenbestuur in de Betuwe. Zij snappen dat creatieve advertenties eerder worden onthouden, omdat ze lef tonen en afwijken van de rest. De social post of actie verdwijnt, maar het gevoel blijft. Ze gaven ons de uitdaging om iets geheel nieuws te ontwerpen. Vanuit de kernwaarden uitingen ontwikkelen die opvallen en stimuleren om jezelf te ontwikkelen. In deze branding zetten we ontdekkers en pioniers centraal. Kleurrijk je talenten ontwikkelen.

Wil jij ook opvallen met een gave campagne? Gewoon doen dan! Dit is dé tijd om voor te bereiden en te creëren.

Dit moet je absoluut doen!

Dit moet je absoluut doen 28 september, 2020Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer...

Onze Next Young Talent

Onze Next Young Talent! 15 september, 2020 Sinds een week hebben we een sportfanaat in het team. Hij loopt elke dag binnen in z’n sportjack, nog net de voetbal niet onder de arm. Na het werk is dat het eerste wat hij gaat doen. Even lekker een balletje trappen… Wij...

Uit het oog

Uit het oog, uit het hart 20 augustus, 2020 Is investeren in marketing nu slim De vraag is niet langer of we ons in een economische recessie bevinden, als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, maar wel hoe diep de crisis zal snijden, en hoelang zal...

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...