Dit moet je absoluut doen
28 september, 2020
Werk en vakantie zijn dit jaar anders dan anders, maar hopelijk ben je weer fris aan de slag met alle plannen voor 2021. Er zijn een aantal basistrucjes in jouw uitingen die je absoluut moet gebruiken. Of je nu meer offerteaanvragen wil ontvangen, producten wil verkopen of aanmeldingen voor je trainingen wil krijgen, maak het persoonlijk. We hebben de must-do’s voor jouw marketing op een rij gezet.
Must-do 1
Ken je ideale koper
Weet op welke pijnpunten en wensen jij je moet richten.
- Weet wie je koper is. Niet alleen als persoon, maar ook als bedrijf. Wat zijn de interesses en wie is de doelgroep? Ga dus eerst bijvoorbeeld kennismaken met een kort gesprek. Zo krijg je een beter beeld met wie je samenwerkt en waar je aan toe bent.
- Wat voor behoefte heeft de koper, wat zijn de prioriteiten die hij/zij stelt? Beeld je in alsof je in de schoenen van de ander staat. Waarom komt hij/zij naar jou en wat verwacht de koper van jou?
Een tip die ik iedereen aanraadt is een kort marktonderzoek uitvoeren. Gebruik SurveyMonkey of Answerthepublic voor als je inspiratie nodig hebt . Surveymonkey is handig voor marktonderzoek en answerthepublic voor SEO, een blog, nieuwsbrief of andere content. Het is wat mij betreft een onmisbare schakel in het bepalen en in beeld brengen van je doelgroep. Het belangrijkste is: leer je doelgroep kennen en pas daar je strategie op aan.
Must-do 2
Kies voor een directe, heldere schrijfstijl
- Spreek de lezer altijd persoonlijk aan, dus gebruik jij.
- Gebruik liever geen jargon. Houd het laagdrempelig en doe alsof je echt tegen iemand praat. Hierdoor maak je connectie, waardoor je een relatie met je klanten tot stand brengt.
- Wees niet bang om grapjes te maken. IJsbrekers zijn altijd welkom, hiermee haal je de serieuze druk van de geïnteresseerde af. Wat is er nou lekkerder dan ontspannen lezen, zo vanaf de bank?
Lees nu jouw teksten nog eens goed na. Zijn jouw teksten al klaar voor de doelgroep en heb je alle standaardteksten vervangen voor actieve, persoonlijke omschrijvingen?
Must-do 3
Be social
You love it or you hate it, maar het is nu eenmaal een feit dat jouw potentiële klanten op social media te vinden zijn. Zorg dus dat jouw onderneming ook social is. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Tiktok… ga op onderzoek uit waar jouw doelgroep het meeste te vinden is en zet dat kanaal of die kanalen vervolgens in voor jouw bedrijf. Zorg wel dat je met regelmaat iets (en dan bedoel ik waardevolle informatie, leuke video’s, waanzinnige tips, grappige foto’s etc) post. Als marketing tool kun je werken met Canva. Het helpt je afbeeldingen te creëren voor social media posts, flyers, visitekaartjes, posters of infographics.
Een contentkalender kan je hierbij helpen, zo maak je alles van te voren voor de hele maand. Een fijne contentkalender mag je gratis bij ons opvragen! Ook de online inhaakkalender.com is super handig om mee te weten, zo speelt je altijd in op actualiteiten.
Must-do 4
Laat zien wat je jouw publiek te bieden hebt.
Je hebt al een aantal projecten afgerond en bent er ontzettend trots op, show it! Klanten vinden het fijn als ze resultaat kunnen zien van eerdere opdrachten. Zo krijgen zij een beeld van jou bedrijf en kun je jouw werk op een positieve manier promoten. Op welke manier je dat doet? Het belangrijkste is origineel blijven en je klant triggeren.
Zorg bijvoorbeeld door foto’s of korte video’s dat je op een leuke manier je resultaten uitlegt en laat zien. Als een soort portfolio voor je bedrijf. Op het moment dat je alles tot in de details uitlegt, is het niet meer boeiend genoeg. En je moet natuurlijk niet al je trucjes verklappen… Door je gemaakte projecten te presenteren krijgen klanten een duidelijk beeld van jullie werkwijze en geeft dat vertrouwen. Ook je werknemers presenteren op bijvoorbeeld je website geeft een goed beeld van je bedrijf. Voor grotere projecten zoals een evenement zou je een aftermovie kunnen maken. Dit geeft een betere sfeerimpressie dan alleen stilstaand beeld of korte video’s.
Must-do 5
Uiteraard vraagt het tijd en expertise om echt op te vallen met jouw marketing. Investeren hoort nu eenmaal bij ondernemen en in deze tijd is online contentmarketing niet meer weg te denken voor ieder, zichzelf respecterend bedrijf. Dus… aan de slag! De juiste mensen niet aan boord of is het altijd maar ‘druk, druk, druk’? Zet dan externe hulptroepen in, zoals THE NEXT BRAND 😉
