De principes van Cialdini

17 december, 2018

Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Cialdini bekijkt de kunst van het verleiden vanuit de psychologische invalshoek. Ook in marketing kun je hier veel moois mee doen!

Wat zijn dan de zes principes van Cialdini?

  1. Wederkerigheid

Mensen zijn geneigd zich op een bepaalde manier schuldig te voelen naar iemand die iets voor hen doet of heeft gedaan. Dit kan in de vorm zijn van een dienst, maar ook iets geven of aanbieden. Voor marketeers houdt dat eigenlijk heel simpel in dat je eerst iets geeft voordat je iets krijgt. De positieve ervaring bij mensen oproepen is dus heel belangrijk. Zo wíllen ze je namelijk iets teruggeven. Mensen die onverwachts een cadeau krijgen, luisteren naar je verhaal. Het cadeau hoeft niet groot of duur te zijn en ook niet perse materialistisch. Goede informatie of service zijn ook een goed ‘’cadeau’’ om de interesse van mensen te wekken. Denk bijvoorbeeld aan je privé situatie. Jouw buurman nodigt jou elk jaar uit voor zijn verjaardag. Jij voelt je dan automatisch schuldig als jij hem niet uitnodigt.

  1. Consistentie

Dit houdt in dat als je eenmaal een beslissing maakt, je hier als mens graag bij blijft. Mensen veranderen gewoon niet graag van mening of beslissing. Als iemand zich heeft ingeschreven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief, dan zet deze persoon snel een tweede stap. Hoe vaker iemand ‘’ja’’ zegt, hoe moeilijker het is om ‘’nee’’ te zeggen.

  1. Sociale bewijskracht

Mensen volgen vaak. Als iedereen iets doet, zal het wel goed zijn. Als er bijvoorbeeld twee ijskramen staan en iedereen staat bij dezelfde ijskraam, ga jij waarschijnlijk niet naar de ijskraam waar er niemand staat. Ondanks dat je helemaal niet weet of de kwaliteit van het ijs slechter is. Je gaat er van uit dat het ijs minder lekker is, dit neem je aan van de anderen. Je volgt de groep.

 

 

 

 

4.  Sympathie

Sympathie is ontzettend belangrijk. Mensen zeggen namelijk eerder ‘’ja’’ tegen iemand die ze aardig vinden. Bij aardige personen is de gunfactor hoger dan bij minder vriendelijke personen. Cialdini beschrijft in zijn boek vier verschillende factoren die sympathie opwekken:

  • Fysieke aantrekkelijkheid
  • Gelijksoortigheid
  • Het krijgen van complimenten
  • Contact en samenwerking

Op een website is bijvoorbeeld de ‘’over ons’’ pagina een goede pagina om sympathie mee op te wekken. Geef ook de medewerkers een gezicht en vertel jouw persoonlijke verhaal. Het is belangrijk dat je de overeenkomsten zoekt tussen jouw organisatie en de doelgroep. Je bouwt namelijk sneller een band op als je gemeenschappelijke interesses hebt.

  1. Autoriteit

Over het algemeen hebben mensen respect voor autoriteit. De expert binnen een bepaald gebied. Mensen willen namelijk graag het advies van een expert volgen. We vinden het fijn dat we kunnen vertrouwen op mensen met een bepaalde kennis of kwaliteit. Deel jouw expertise dus ook vooral onder jouw doelgroep.

  1. Schaarste

Mensen zijn gevoelig voor schaarste. Dit houdt in dat bij ons de belletjes beginnen te rinkelen als er van een product nog maar één of twee zijn. Het product lijkt op dit moment waardevoller. Hier komt ook weer een stukje sociale bewijskracht bij kijken. Als er nog maar weinig producten op voorraad zijn, betekent dit dat er al veel mensen jou voor waren. Dit product zal dan wel goed en geliefd zijn. Dus wil jij het ook hebben.

In de marketing die wij voor onze klanten creëren en realiseren zetten we één of meer van de beïnvloedingsprincipes op maat regelmatig in. Succes gegarandeerd!

 

 

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....

Marketing vs branding

Marketing vs branding10 augustus, 2018 Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het. Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via...