Hoe schrijf je een goede brandstory?

19 november, 2018

Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste woorden en goede combinaties kan moeilijker zijn dan je denkt. Mensen moeten geamuseerd worden tijdens het lezen. Ze moeten meer willen weten. De tekst moet dus uitnodigend en uitdagend zijn.

Omdat we bij THE NEXT BRAND onze huisstijl hebben opgefrist, wilden we ook een nieuwe brandstory. De brandstory moet ons als bedrijf perfect samenvatten. Laten zien wat we te bieden hebben. Maar het belangrijkste; het moet laten zien wat voor persoonlijkheid ons bedrijf heeft. Na flink puzzelen en versie 1, 2, 3, 4, 5..  is dan eindelijk onze nieuwe brandstory ontstaan.

Wil jij nou ook zo’n gave brandstory? Met dit stappenplan vat jij jouw bedrijf binnen no time samen tot een pakkend, interessant verhaal.

Stap 1. Waarom

Voordat je begint met jouw verhaal te vertellen, moet je weten waarom. Waarom doe je wat je doet? Wat is voor jou belangrijk? Wat maakt jou uniek? Zodra je antwoord hebt op deze vraag kun je beginnen met schrijven. Schrijf eerst kernwoorden op die centraal staan voor jou als bedrijf. Bouw om deze woorden krachtige zinnen die deze woorden alleen nog maar versterken.

Stap 2. Geschiedenis

Geschiedenis is belangrijk om persoonlijkheid te geven aan een bedrijf. Waar is het ooit begonnen? Wat heeft jou geïnspireerd? Voor veel bedrijven is hun geschiedenis een belangrijk deel van hun merkverhaal. Het is wel belangrijk dat jouw geschiedenis echt is. Verzin geen spannend verhaal omdat je bang bent dat jouw eigen verhaal niet interessant genoeg is. Blijf dicht bij jezelf en de oorsprong van jouw bedrijf.

Stap 3. Wie

Wie jou heeft geïnspireerd? Wie heeft geholpen? Wie hielp mee om jouw bedrijf op te bouwen en vorm te geven. Je hoeft niet iedereen op te sommen die hier deel van is geweest. Maar benoem de belangrijkste personen.

Stap 4. Missie

Vertel wat jouw drijfveer is. Wat is jouw missie? Jouw missie onderscheidt je van de anderen en kan jouw bedrijf een persoonlijke touch geven.

Stap 5. Rauw en oprecht

Een goed merkverhaal is menselijk. Niets of niemand is perfect, dus ook jouw verhaal niet. Laat jouw karakter doorschemeren in het verhaal. Gebruik niet te moeilijke woorden en zinnen. Durf een grapje te maken. Deze oprechtheid zorgt voor herkenning en verbinding.

Wat niet te doen?

  • Denk niet te veel na bij het schrijven van de eerste versie van jouw verhaal. Het moet oprecht zijn. Schrijf vanuit het hier en nu.
  • Maak je verhaal niet mooier dan dat het is. Mensen kunnen verwachtingen of een beeld krijgen van je bedrijf wat achteraf niet blijkt te kloppen. Dit kan alleen maar verkeerd aflopen.
  • Denk niet eerst na over hoe je je verhaal verspreidt. Schrijf je verhaal en kijk hierna pas welke online en offline kanalen hierbij passen.

 

 

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...