5 tips voor een goede slogan

24 augustus, 2018

Het doel van marketing is om het brein van de consument binnen te dringen. Maar dat is niet makkelijk! Mensen worden overspoeld met reclame en boodschappen, zodat het steeds moeilijker wordt om in het geheugen van de consument te komen. Maar … een slogan kan je hierbij helpen. Maar hoe kom je nou tot een slogan die echt blijft hangen? Lees hier dé vijf technieken die je kunnen helpen bij het maken van een memorabele slogan.

1. Rijmen

We leren kinderen niet voor niets woorden die rijmen. Deze woorden worden namelijk veel sneller onthouden. Neem als voorbeeld deze slogan: ‘Gillette, the best a man can get.’ Het is makkelijk te onthouden en het klinkt ook nog eens lekker in je oren.

2. Alliteratie (stafrijm)

Misschien herinner je dit begrip nog wel van Nederlandse lessen op de middelbare school. Soms hoor je een slogan of merknaam en denk je bij jezelf: Hé, dat ligt lekker op de tong. Juist daarom is dit een goeie techniek om te gebruiken voor je slogan. Vooral in televisieland word het al veel gebruikt. Zenders als Discovery en National Geographic gebruiken veel alliteratie voor namen van nieuwe programma’s: ‘’Ice cold gold’’, ‘’Shocking Sharks’’, Rattlesnake Republic’’, ‘’Whale Wars’’, ‘’Cash Cab’’, ‘’Crisis Control’’ en ga zo maar door.

3. Herhaling

Ja, ook herhaling werkt goed! Door bepaalde woorden te herhalen leg je meer nadruk op het herhaalde woord. Zeker in korte slagzinnen komt het herhaalde woord extra in de kijker te staan. “Elke dag een mooie dag”.

 

4. Tegenstellingen

Ook tegenstellingen doen het goed in slogans. Neem deze onderstaande waarin zelfs een dubbele tegenstelling gebruikt wordt: ‘Een beetje van ons, zoveel van jezelf’. Mensen gaan erover nadenken waardoor het blijft hangen.

 

5. Woordspeling

Leuke woordspelingen die eigenlijk zo flauw zijn dat ze weer leuk worden. Goochelen met taal levert leuke, en omdat ze zo flauw zijn, toch weer grappige slogans op. De gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld: ‘Hier kunt Utrecht.nl.’

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019 Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

De principes van Cialdini

De principes van Cialdini 17 december, 2018 Robert Cialdini is de koning van de zes principes waarmee je mensen kunt beïnvloedden. De rode draad van zijn boek ‘’influence: The Psychology of Persuasion’’ is : beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...

Onze nieuwe huisstijl!

Onze nieuwe huisstijl26 november, 2018Eindelijk was het dan zover, ons eigen merk vernieuwd. Het heeft even geduurd en het kostte veel koppen koffie en sparring tussen onze content designers. Maar ons bedrijf heeft haar nieuwe jasje eindelijk aan! We hebben voor ons...

Hoe schrijf je een goede brandstory

Hoe schrijf je een goede brandstory? 19 november, 2018 Een goede brandstory is kort, krachtig en zegt precies wat jouw bedrijf moet uitstralen. Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar dit kan toch nog best tegenvallen. Het vinden van krachtige zinnen, de juiste...

Succesfactoren van een wereldmerk

Succesfactoren van een wereldmerk 30 juli, 2018 Soms is het goed om je bedrijf even een dag uit te stappen. Inspiratie buiten de deur op doen. Bevestigd worden in eigen plannen. Of juist besluiten het anders aan te pakken. Wij gaan er regelmatig op uit om anders te...

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen

Succesvolle ondernemers blijven ontwikkelen2 augustus, 2018 Voor ondernemers is het blijven ontwikkelen een van de belangrijkste dingen. Je haalt er je motivatie vandaan. Door de lessen die je dagelijks leert regelmatig uit te schrijven, hou je meer vast wat je leert....

Marketing vs branding

Marketing vs branding10 augustus, 2018 Weet jij wat nou eigenlijk marketing en branding is? Na het lezen van dit artikel, weet jij het. Als je praat over marketing heb je het over het actief promoten van je producten en/of diensten. In de essentie is het dat je via...