5 tips voor een goede slogan

24 augustus, 2018

Het doel van marketing is om het brein van de consument binnen te dringen. Maar dat is niet makkelijk! Mensen worden overspoeld met reclame en boodschappen, zodat het steeds moeilijker wordt om in het geheugen van de consument te komen. Maar … een slogan kan je hierbij helpen. Maar hoe kom je nou tot een slogan die echt blijft hangen? Lees hier dé vijf technieken die je kunnen helpen bij het maken van een memorabele slogan.

1. Rijmen

We leren kinderen niet voor niets woorden die rijmen. Deze woorden worden namelijk veel sneller onthouden. Neem als voorbeeld deze slogan: ‘Gillette, the best a man can get.’ Het is makkelijk te onthouden en het klinkt ook nog eens lekker in je oren.

2. Alliteratie (stafrijm)

Misschien herinner je dit begrip nog wel van Nederlandse lessen op de middelbare school. Soms hoor je een slogan of merknaam en denk je bij jezelf: Hé, dat ligt lekker op de tong. Juist daarom is dit een goeie techniek om te gebruiken voor je slogan. Vooral in televisieland word het al veel gebruikt. Zenders als Discovery en National Geographic gebruiken veel alliteratie voor namen van nieuwe programma’s: ‘’Ice cold gold’’, ‘’Shocking Sharks’’, Rattlesnake Republic’’, ‘’Whale Wars’’, ‘’Cash Cab’’, ‘’Crisis Control’’ en ga zo maar door.

3. Herhaling

Ja, ook herhaling werkt goed! Door bepaalde woorden te herhalen leg je meer nadruk op het herhaalde woord. Zeker in korte slagzinnen komt het herhaalde woord extra in de kijker te staan. “Elke dag een mooie dag”.

 

4. Tegenstellingen

Ook tegenstellingen doen het goed in slogans. Neem deze onderstaande waarin zelfs een dubbele tegenstelling gebruikt wordt: ‘Een beetje van ons, zoveel van jezelf’. Mensen gaan erover nadenken waardoor het blijft hangen.

 

5. Woordspeling

Leuke woordspelingen die eigenlijk zo flauw zijn dat ze weer leuk worden. Goochelen met taal levert leuke, en omdat ze zo flauw zijn, toch weer grappige slogans op. De gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld: ‘Hier kunt Utrecht.nl.’

laat je zien

Laat je zien16 juni, 2020Allemaal willen we de aandacht van de doelgroep. Informatie wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Jij wil de aandacht van jouw doelgroep vasthouden en het enthousiasme verhogen. En als het even kan het gedrag...

Pak je marketing op

Pak je marketing weer op18 mei, 2020Ook nu wil je jouw bedrijf laten groeien. Goed zichtbaar zijn bij de doelgroep is een belangrijk onderdeel van jouw strategie. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt.  Een lokaal administratiekantoor uit Maas en Waal gaat in 2020...

Gewoon Is Niet Gek Genoeg

Gewoon is niet gek genoeg! 17 oktober, 2019 Ondernemen is risico nemen dat weten we allemaal. Een veilige weg is er niet. Je kiest namelijk voor de nieuwe route. In marketingcommunicatie zien we vaak dat bedrijven toch voor de veilige weg kiezen. De weg die op lange...

Raak met Smaak

De geheimen van superniche-marketing 13 aug, 2019 Ijsverkopers houden deze regenachtige weken tijd over voor marketing activiteiten. Met de tikkende regen op de ijssalon met je team brainstormen over een nieuwe, opvallende actie. Ben jij mkb-ondernemer en ook op zoek...

Succesvol brainstormen

Succesvol brainstormen 11 april, 2019 Waarschijnlijk heb je zelf al wel eens gebrainstormd. Kort samengevat is dit niet meer dan in een groep zitten en met elkaar op ideeën te komen. Succesvol brainstormen is een heel effectief middel om sterke concepten te creëren....

Hoe schrijf je een krachtige tekst?

Hoe schrijf je een krachtige tekst?18 januari, 2019Hoe schrijf je een goed lopende tekst? Hieronder geven we je vijf tips die je helpen bij een vlotte tekst schrijven. Waarom een sterke tekst belangrijk is Een vlotte, krachtige en korte tekst is belangrijk voor het...

Een nieuwe merknaam bedenken

Een nieuwe merknaam bedenken10 januari, 2019Een goede merknaam is van groot belang. Het is het eerste wat mensen van jouw merk horen. En dit moet meteen goed zitten. Soms komt er bij een uitgebreide re branding een nieuwe bedrijfsnaam voor. Een nieuw bedrijf heeft...

Blog Marketing geheimen

Beïnvloeding van mensen is geen geluk of magie, het is psychologie. 22 augustus, 2019 Er zijn bewezen manieren die je helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper. Vandaag nemen we je mee in de principes van Robert Cialdini. Hij bekijkt de kunst van het...

Het ondernemerschap

Het ondernemerschap 10 december, 2018 Het ondernemerschap Bij THE NEXT BRAND zijn we allemaal ondernemers. Sommige zien het ondernemerschap als een nieuw bedrijf oprichten, mensen die nieuwe markten betreden met bestaande of nieuwe producten of het binnen gaan van...

Rebranding van jouw merk

Rebranding van jouw merk 03 december, 2018 Rebranding houdt eigenlijk in dat je je merk opnieuw positioneert in de markt. Een herpositionering kan klein worden aangepakt, maar ook groot. Er is altijd een aanleiding voor een rebranding. Verandering komt niet vanzelf,...